4 av 5 nordmenn bruker en eller flere sosiale medier plattformer. (SSB, 2018)
Nordmenn bruker sosiale medier bare mer og mer i hverdagen. Det er fra sosiale medier vi holder oss oppdatert og det er nok vanskelig å se en verden uten Facebook, Instagram og Twitter, for å nevne få. Men det er fortsatt mange bedrifter som ikke bruker sosiale medier. Vi lever i en tid hvor det er gjennom sosiale medier relasjoner er bygd. Det er for eksempel på Facebook vi går inn for å se hva bedriften tilbyr og hvor godt likt den er av kunder, det er gjennom Instagram vi får et innblikk inn i bedriftens drift, og det er gjennom Twitter de holder oss oppdatert gjennom arbeidsdagen.
Men hvis man er helt ny til sosiale medier så kan det være vanskelig å vite hvor man skal starte, så her er noen enkle tips man kan følge i starten.
1. Finn din målgruppe
En feil mange tar er å glemme hvem deres kunder er. Mange går i fellen hvor de bruker mye tid og energi på å lage fantastiske innlegg, men til feil kundegruppe, så ikke gjør den samme feilen!
2. Lag en plan for når og hvor du skal poste
Det beste du kan gjøre er å lage for eksempel en ukeplan, månedsplan og/eller en årsplan. Bestem deg for en dag hvor du setter deg ned og planlegger tid og dato for når du skal legge ut innlegg og bilder utover uken, måneden og/eller året. Dette sparer deg masse tid så du kan fokusere på bedriften. Du kan enkelt gjennom Facebooks publiseringsverktøy legge inn innhold som automatisk publiseres for deg. Så greit for de travle dagene!
3. Svar på kommentarer, både gode og dårlige
Ikke glem å holde kontakten med dine følgere. De bestemmer om din bedrift er god eller dårlig. Hvis kommunikasjonen ikke er der, kan det være slutten på kunderelasjonen.
*Det er også viktig å svare raskt! Ikke vent for lenge!
4. Hold deg oppdatert på konkurrenter
Hvis du har konkurrenter så er det viktig å se hva de tilbyr kunder. Kanskje må du forandre strategien din helt. Se hva følgerne er mest opptatt av. Kanskje det er bilder, kanskje det er skrift. Engasjement er det som driver inn nye følgere. Du kan enkelt se det på statistikken plattformene setter opp for deg.
5. Ikke vær redd for å forandre din stil
Vi forandrer oss hele tiden. Nye kunder kommer inn og gamle går ut, så hold deg oppdatert!
* Det er også viktig å tenke på tonen du bruker på hver plattform. Noe som funker på Facebook passer kanskje ikke like bra på Linkedin.
@Douglaswray, Instagram (2012)
Husk at det tar tid å bygge seg opp fra bunnen så ikke mist håpet :)
Lykke til!
Referanse:
SSB. (2018). Fire av fem nordmenn bruker sosiale medier. [Nettside]. . Tatt fra: https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/fire-av-fem-nordmenn-bruker-sosiale-medier (Sett: 29.10.2020).
@Douglaswray. (2012). The Original Social Media Explained with Donuts by Doug Ray / Three Ships Media. [Instagram]. Tatt fra: https://www.instagram.com/p/nm695/?utm_source=ig_embed (Sett: 29.10.2020).
Comments